11 Mayıs 2016 Çarşamba


Sanat Etkinliklerinin Çeşitleri:

 Yoğurma maddeleriyle çalışma,
 Boya çalışmaları,
 Kâğıt çalışmaları,
 Artık malzemelerle (kolaj) yapılan çalışmalar olarak ifade edilmektedir.

Yoğurma Maddeleri
Yaratıcılık, duygusal doyum el ve parmak kaslarının gelişmesini sağlayan, hayal gücünü geliştiren çocuğun eline alıp şekillendirdiği maddelere yoğurma maddeleri denir. Okul öncesi eğitim kurumlarına en ucuz ve en kolay yoldan sağlanan malzeme, yoğurma maddeleridir. Okul öncesi eğitim kurumlarının vazgeçilmez malzemelerindendir. Okulun ilk günlerinde çocuğa tuz seramiği verilebilir. Çünkü çocuk yumuşak materyallerle oynamaktan, yoğurmaktan ve değişik şekiller yapmaktan çok hoşlanır. Çocuk gelişip beceri kazandıkça tuz seramiği yerini diğer yoğurma maddelerine bırakmalıdır. Yoğurma maddeleri, çocuklara üç boyutla çalışabilme imkanı veren malzemelerdir. Çocuklara verilecek yoğurma maddeleri renklendirilebilir ya da olduğu gibi verilir.

Yoğurma Maddelerinin Çocuğun Gelişimine Etkileri

 Çocukların duygusal doyuma ulaşmasını ve sıkıntılarından kurtulmasını sağlar.
 Çocuklara hoşça vakit geçirterek onları eğlendirir.
 Çocukların sosyalleşmesine yardım eder.
 Bazı olumsuz duyguların (saldırganlık gibi) olumlu yöne yönelmesini sağlar.
 EI ve parmak kaslarını geliştirir.
 Çocukları yaratıcılığa sevk eder. Yaratıcı düşünme yeteneğini geliştirir.
 Çocukların sanata karşı ilgileri, yoğurma maddeleri ile artar ve yeteneklerini ortaya çıkarır.
 Yoğurma maddeleri ile çalışan çocuklar bazı becerilerini geliştirirken, aynı zamanda düşünürler, yeni buluşlar ortaya koyarlar ve kendilerine güvenleri artar.
 Bir işe başlama ve sonuçlandırma gerçekleşeceğinden sorumluluk duygusunun gelişmesine yardım eder.

Boya Çalışmaları
Boya çalışmaları okul öncesi eğitim kurumlarında bütün öğretmenlerin hemen hemen her zaman yer verdikleri bir sanat etkinliğidir. Serbest zaman etkinlikleri içinde uygulanır. Boya çalışmaları çocuğu rahatlatır ve kendini ifade etmesini sağlar. Çocuklar boyaları resim yapmak, bazı çalışmalarını renklendirmek için kullanırlar. Örneğin, yoğurma maddeleri ile yaptığı bir çalışmayı renklendirmek için kullanırlar. Bu çalışmaları çocuklar bazen tek başlarına bazen de grup halinde yaparlar.

Boya çalışmaları masalarda yapılır. Boyalar, fırçalar ve kağıtlar, resim yapılacak masanın üzerine bırakılır. Öğretmen çocuklara boya çalışmasına başlamadan önce gerekli bilgileri vermelidir.

Boya çalışmalarında pastel boyalar, kalın keçeli kalemler, sulu boyalar, mum boyalar, renkli tebeşirler ve varak boyaları kullanılabilir. Bunların yanında farklı özellikte ve değişik boyutlarda kağıtlar, kontrplaklar, ahşap yüzeyler, kolalanmış kumaşlar, tuval gibi malzemeler boya çalışmalarında zemin olarak kullanılır.

Boya Çalışmalarının Çocuklara Sağladığı Yararlar
 Çocukların değişik nesneleri ve onların özelliklerini tanımasına yardımcı olur.
 Küçük kas gelişimine yardımcı olur.
 Çocukların el-göz koordinasyonunu geliştirir.
 Çocukların hoş zaman geçirmelerini sağlar.
     Çocukların yeni deneyimler kazanmalarını sağlar.
 Çocukların sosyalleşmesine yardımcı olur.
 Çocuklarda renk ve şekil kavramının gelişimini sağlar.
 Yeteneklerinin ortaya çıkmasına yardımcı olur.
 Boya çalışmaları sırasında çocuklar iç dünyalarını resimlerine yansıtarak kendilerini ifade ederler. Böylece öğretmenin çocukları tanıması açısından da önemli rol oynamaktadır.
 Boya çalışmaları çocukların estetik duyarlılığını, yaratıcılığını ve hayal güçlerini geliştirmelerini sağlar.
 Bu çalışmalar aracılığıyla çocuklar problemlerini konuşmadan da dile getirebilirler.
 Çalışmalarının takdir edilmesi çocuklarda güven duygusunu geliştirir.
Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Kullanılan Boya Çeşitleri
 Pastel boya
 Sulu boya
 Parmak boyası










1 yorum: